Utama Dipaparkan, Bagaimana 6 Kaedah untuk Mengetahui Sekiranya Gambar Telah Diedit atau Dipotret

6 Kaedah untuk Mengetahui Sekiranya Gambar Telah Diedit atau Dipotret

Hari ini kita tidak mempercayai semua yang kita lihat dalam talian, terutamanya di media sosial. Internet dipenuhi dengan banyak gambar 'photoshopped' yang diedarkan untuk bersenang-senang atau kadang-kadang untuk menyesatkan orang. Sejak dilahirkan, Photoshop adalah cara cepat dan mudah untuk mengubah gambar dan akhir-akhir ini, ia menyebabkan beberapa berita palsu beredar di seluruh dunia. Namun, sekarang ada berbagai alat dan teknik yang memudahkan untuk mengetahui apakah gambar itu dimanipulasi. Di sini kita membincangkan enam cara untuk mengetahui sama ada gambar telah di-photoshop atau diedit.

Juga, baca | Buang Objek yang Tidak Diingini Dari Foto pada Android dan iPhone



Kaedah untuk Mengetahui Sekiranya Gambar Telah Dipotret

Isi kandungan

1. Perhatikan butirannya

Kadang-kadang kita melihat gambar yang kelihatan tidak betul? Jadi teknik pertama untuk mengetahui sama ada gambar dimanipulasi hanya dengan melihatnya. Gambar yang berpotensi di-photoshop mungkin memberitahu anda bahawa ada sesuatu yang tidak betul. Ini mungkin bukan pendekatan teknikal, tetapi anda mungkin dapat melihat gambar palsu dengan melihat sedikit lebih dekat.

Google



Sentiasa cari bahagian tepi, lekuk atau permukaan yang kelihatan cair dalam gambar. Sekiranya gambar-gambar itu kelihatan sedikit memutarbelit yang seharusnya padat, gambar itu pasti diedit.

2. Periksa tanda Pixelation

Google

Menyunting foto sering menyebabkan penyimpangan digital dalam bentuk piksel atau pewarnaan yang tidak sempurna. Ini boleh menjadi petanda kesahihan foto yang baik. Apabila gambar besar, sukar untuk menyahkod distorsi, tetapi dalam foto bersaiz sederhana dan kecil, anda dapat dengan mudah melihat piksel dan bintik-bintik penyimpangan yang merupakan tanda sempurna dari gambar yang diubah, terutama jika foto itu jelas.



3. Periksa Bayangan

Kita semua tahu bayangan foto banyak memberitahu, jadi ini hanya berlaku untuk photoshopping yang sangat buruk. Namun, mencari bayangan boleh menjadi idea yang baik dan orang masih melakukan kesalahan bodoh ketika mengedit foto. Contohnya, kadangkala, objek tidak akan menghasilkan bayangan sama sekali dan kadangkala objek itu salah dan gambar tidak memilikinya.

Tambahan pula, jika foto diambil pada waktu petang, matahari terbenam akan memancarkan bayangan yang lebih panjang daripada gambar pada tengah hari. Oleh itu, anda boleh bersukan dengan mudah dengan hanya melihat bayangan dengan dekat. Walau bagaimanapun, kaedah ini tidak begitu tepat dalam cahaya buatan.

4. Periksa EXIF ​​dan Data Geolokasi

Data EXIF ​​adalah metadata foto ketika diambil dan disimpan bersamanya. Data ini merangkumi maklumat seperti lensa kamera, apertur, shutter speed, ISO, dll. Lebih-lebih lagi, kadangkala data lokasi juga disimpan dalam foto.

Oleh itu, jika anda mengetahui sedikit mengenai fotografi, anda dapat dengan mudah melihat gambar palsu dengan hanya melihat data EXIFnya. Sebagai contoh, jika gambar diambil dengan apertur rendah dan kedalaman medan, mungkin ada latar belakang yang kabur. Begitu juga, kelajuan pengatup yang perlahan menjadikan objek bergerak kabur. Oleh itu, apabila parameter ini tidak sesuai, gambar mungkin telah diedit.

5. Alat Menganalisis Foto

Cara lain untuk mengesan sama ada gambar telah dimanipulasi atau tidak adalah dengan menggunakan alat analisis foto. Laman web seperti PhotoForensics, dan Imej Disunting? adalah alat analisis foto percuma dan ringkas. Imej Disunting? menggunakan teknik yang disebutkan di atas termasuk data EXIF ​​untuk mengetahui kawasan dan warna yang terdistorsi dan ia menunjukkan hasilnya sendiri.

FotoForensik

FotoForensics juga merupakan alat yang serupa dengan Image Edited ?, namun, ia tidak menunjukkan hasil dan membiarkan analisis terpulang kepada anda. Alat ini menawarkan Analisis Tahap Ralat (ELA) gambar yang menyoroti unsur-unsur berpotensi photoshop yang tidak dapat dilihat dengan mata kasar.

6. Petua Bonus: Carian Imej Balik

Apabila semua teknik di atas gagal, mengapa tidak meminta Google? Carian Imej Google membolehkan anda membuat carian gambar terbalik di mesin pencari untuk mengetahui contoh gambar yang sama di internet. Ini juga menunjukkan gambar yang serupa sehingga anda dapat memutuskan sama ada gambar yang anda lihat adalah doktor atau tidak.

Baca panduan terperinci kami di Cara Cari Di Google Menggunakan Gambar atau Video .

Gambar yang di-photoshop memang menyeronokkan ketika digunakan untuk tujuan hiburan tetapi kadang-kadang perlu untuk mengetahui kebenaran sebenar di sebalik gambar untuk mengelakkan berita palsu. Namun, sekarang anda tahu bagaimana untuk mengetahui apakah gambar telah dimanipulasi, jadi beritahu orang lain mengenainya dengan berkongsi artikel ini.

Untuk lebih banyak petua dan trik seperti ini, nantikan Gadget Untuk Digunakan!

Komen Facebook

Beberapa Petua dan Trik Berguna Lain Untuk Anda

4 Cara Pantas untuk Memindai Sebarang Kod QR di Telefon Android Anda 10 Cara Memperbaiki Kerosakan Instagram pada Android & iOS 3 Cara Sembunyikan Tab di Google Chrome Cara Mengawal Telefon OPPO Anda Dengan Gerakan dan Gerakan Udara

Artikel Yang Menarik